Van jongs af aan
Al sinds ik me kan herinneren heb ik gezongen; thuis, in de auto, in een koor, met de radio en m’n gitaar. Ook speelde ik toneel op de Jeugdtheaterschool in Leeuwarden. Ik droomde van het podium en werd aangenomen bij de Toneelschool Maastricht richting regie. Ik vond dat zo retespannend! Ik koos ervoor om toch te gaan reizen, door Zuid-Amerika. Daar werd ik gegrepen door de muziek, de taal en de mensen. Ik kwam terug en besloot toelating te doen tot het conservatorium.
… en toen liep ik vast
Tijdens mijn conservatoriumstudie heb ik me verdiept in jazz-zang en het geven van zangles. Ook zong ik veel Braziliaanse muziek, in het Portugees. Toen ik studeerde liep ik vaak vast. Ik voelde niet de vrijheid in het maken van muziek. Ik durfde geen fouten te maken en had last van perfectionisme. Ik had ook af en aan last van mijn stem en bezoekjes aan de KNO-arts en logopedist volgden.
In mijn eindexamenjaar, toen ik tijdelijk studeerde aan het conservatorium in Antwerpen, leerde ik vertrouwen op mijn eigen muzikale ideeën. Ook kwam ik in aanraking met de Complete Vocal Technique (CVT). Eindelijk kreeg ik meer inzicht in mijn stem en wist ik beter wat ik met mijn stemproblemen aanmoest.
Schrijven, repeteren, opnemen
Tot dan toe had ik in bandjes altijd bestaande nummers gezongen, maar ik wilde heel graag iets maken wat echt van mij was, wat nog niet bestond. In 2018 heb ik het album ‘Little Lights’ opgenomen, met zelfgeschreven nummers. Het proces van schrijven, schaven, repeteren en opnemen in de studio vond ik helemaal te gek. Het was een groot project waar ik ook achter de schermen veel ervaring heb opgedaan – van het doen van crowdfunding, tot het regelen van fotoshoots, PR en het ontwerpen van de albumcover (het album is trouwens te beluisteren op Spotify!).
Leerproces
Deskundige, betrokken docent
Gedurende de jaren heb ik lessen gevolgd bij docenten en coaches met verschillende lesstijlen. Met sommigen had ik een betere klik dan met andere. Ik weet door mijn eigen leerproces hoe belangrijk het is om een deskundige docent te hebben, die betrokken is en met je meedenkt. Bij de lessen die ik geef zorg ik er dus altijd voor dat ze goed aansluiten op wat jij nodig hebt.
Jouw authentieke stem
Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat je in mijn lessen vrijheid ervaart in het muziek maken en jouw eigen, authentieke stem kan ontwikkelen. Het uitbreiden van je zangtechniek, werken aan interpretatie, maar ook het spelen met bijvoorbeeld timing en melodie kan daarbij helpen. Soms heeft het ook te maken met durven en er ‘gewoon’ voor gaan.
Zangavonden & creatieve plannen
Ik verbind de leerlingen waarmee ik werk graag in groepslessen of bij zangavonden. En stimuleer ze om samen met anderen muziek te maken. Dan kan het echte muziekmaken beginnen! Waar ik verder graag bij begeleid zijn het concretiseren van creatieve plannen. Hierbij komt mijn tweede studie Kunsten, Cultuur en Media en ervaring als theaterprogrammeur en producent goed van pas.
Leren leren leren
Ik hou heel erg van leren en wil me breed blijven ontwikkelen. Ik heb me de afgelopen jaren daarom verdiept in CVT (1 year Singer course), klassieke zanglessen, en de opleiding tot Modern Vocal Teacher (Level 1), waarin aspecten uit verschillende methodes (zoals EVTS en SLS) en wetenschappelijke inzichten worden behandeld. Ook volg ik vaak workshops voor zangdocenten. Ik ben aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Zangpedagogen (NVZ) en ben redactielid bij hun vakblad.
Ben je benieuwd of zanglessen iets voor jou zijn? In een proefles kunnen we kijken wat ik voor je kan betekenen.